|
|
|
Boekenweek 2020
van zaterdag 7 maart tot en met zondag 15 maart is het weer Boekenweek. Dat betekent dat u, naast veel Collectieve Propaganda voor het Nederlandse Boek, na het Boekenbal in Amsterdam of het Boek&Bal in Boxtel ruim een week lang bij aanschaf van € 15,00 aan nederlandstalige boeken van uw boekhandelaar het boekenweekgeschenk cadeau krijgt.
|
|
|
|
Het geschenk is dit jaar geschreven door Annejet van der Zijl en getiteld Leon & Juliette; een opmerkelijke geschiedenis uit de wereld van de slavernij, die zich afspeelt tussen Charleston in de Verenigde Staten en Monster in het Westland.
|
Op zondag 15 maart is het geldig als treinkaartje.
|
Daarnaast is er het inmiddels gebruikelijke Boekenweek-essay, getiteld Generaal zonder leger, dit jaar geschreven door Özcan Akyol. Geheel in de geest van het Boekenweek-thema, Rebellen en Dwarsdenkers, keert Eus zich tegen het door hem waargenomen conservatisme en nepotisme in de Nederlandse literaire wereld. U heeft er vast al iets over gelezen en we hopen dat we genoeg exemplaren hebben besteld.
|
|
|
|
|
Het beste van Hugo Brandt Corstius volgens Hugo Brandt Corstius
|
|
‘Juweeltjes’ stond er op nummer 695 van de 765 mappen waarin de nalatenschap van Hugo Brandt Corstius terecht is gekomen. Een verrassing: hij had bijna honderd teksten uit eigen werk gekozen. Ze beslaan een halve eeuw volop rebelleren en dwarsdenken.
|
De schepper van het bijzondere spel met het Nederlands, het Opperlands, was beroemd en berucht. Net als Battus, Piet Grijs, Maaike Helder en de vele andere afsplitsingen van deze koning van de pseudoniemen. Ook postuum spat hun talent eraf.
|
|
|
|
|
Angelica Balabanoff: Rebel.
|
Politieke herinneringen 1878-1938
|
|
Angelica Balabanoff raakte na een lang en strijdbaar leven in de vergetelheid. Ten onrechte, blijkt na lezing van dit boek vol beschouwingen over bijna alle cruciale historische gebeurtenissen uit het begin van de twintigste eeuw. Angelica Balabanoff bevond zich decennialang in het centrum van het internationale socialisme.
|
'Rebel is een Fundgrube voor historische parelduikers. Afgezien van persoonlijke herinneringen aan Mussolini, Jean Jaures, Lenin, Trotski, Rosa Luxemburg, John Reed en vele andere tot de verbeelding sprekende tijdgenoten van Balabanoff, biedt haar autobiografie een fascinerend tijdsbeeld van de eerste vier decennia van de twintigste eeuw.' - Elsbeth Etty in haar nawoord.
|
|
|
|
|
|
Jeroen Brouwers: Cliënt E. Busken
|
De hoofdpersoon zit vastgegord in zijn rolstoel op de gesloten afdeling van een instelling waar hij tegen zijn zin verblijft en denkt, piekert, maalt en bedoelt. Hij zegt niets en misschien is er iets mis met zijn gehoor, maar van wat om hem heen gebeurt blijft hij een scherp waarnemer en inwendig voorziet hij zijn medebewoners en het personeel van snerpend commentaar.
|
Ongericht wentelen zijn gedachten door elkaar en bewegen zich van verontwaardiging en machteloos verzet tegen zijn situatie via troebele herinneringen naar megalomanie. Cliënt E. Busken beschrijft een dag van zijn verblijf in de psychiatrische instelling. Navrant en hilarisch openbaart zich een warrig geestesuniversum.
|
|
|
|
|
Rodaan Al Galidi: Holland
|
Dit boek is een reis door het diepe hart van Nederland. Nee. Het is een roman voor iemand die het Nederlands beheerst, maar de cultuur niet. Nee. Een beschrijving van Nederland in al haar verscheidenheid. Nee. Dit boek is gewoon Holland. Zoals de schrijver het zelf zegt: ‘Holland is de hoofdpersoon van deze roman. Dit boek is mijn reis tussen de Nederlanders en in de Nederlanders. In hun hart, in hun geest, in hun hoofd. En als dat het niet is, dan is het mijn vergissing, waarvan ik dacht dat het mijn reis was.’
|
Vervolg op het succesvolle Hoe ik talent voor het leven kreeg.
|
|
|
|
|
Sandro Veronesi: De Kolibrie
|
Al sinds zijn jeugd wordt Marco Carrera, die als kind een groeistoornis had, de kolibrie genoemd, naar een van de kleinste vogels ter wereld. Maar in zekere zin is Marco ook echt een kolibrie: hij lijdt een dramatisch bestaan, vol vreugdes, liefdes en de nodige pijn, maar hij blijft in evenwicht. Zijn hectische bewegingen stellen hem in staat de existentiële acrobatiek van het leven te doorstaan, net als de kolibrie, die twaalf tot tachtig vleugelslagen per minuut maakt, maar schijnbaar bewegingloos in de lucht blijft hangen. In De kolibrie volgen we ademloos de levensloop van Marco Carrera, een held van onze tijd zoals alleen Sandro Veronesi die uit zijn pen kan laten ontstaan.
|
|
|
|
|
Isabella Hammad: De Parijzenaar
|
Het verhaal van Midhat Kamal, de zoon van een vermogend textielhandelaar uit Nablus, een stad in het Ottomaanse Palestina.
|
In 1914 vertrekt hij om medicijnen te gaan studeren in Montpellier, waar hij verliefd wordt. Wanneer hij terugkeert naar Nablus, is de Eerste Wereldoorlog afgelopen, het Ottomaanse rijk uiteengevallen en hebben de Britten het mandaat over Palestina gekregen. Onrust borrelt onder de oppervlakte en zoekt steeds vaker een weg naar buiten. Het idee van een onafhankelijke staat is geboren. Midhat moet kiezen tussen zijn innerlijke overtuigingen en de verwachtingen van zijn gemeenschap. Hij komt er met zijn naasten achter wat het betekent om voor onafhankelijkheid te strijden in een wereld die zich op een kantelpunt bevindt.
|
|
|
|
|
Laurent Binet: Beschavingen
|
Als de oorspronkelijke inwoners van Latijns-Amerika paarden, ijzer en antistoffen tegen Europese ziektes hadden gehad, zouden ze dan de conquistadores hebben kunnen weerstaan? Binet gaat aan de haal met deze hypothese: de laatste Inca Atawalpa sterft niet door toedoen van de Spanjaarden maar zet voet aan land in het Europa van keizer Karel V. Daar krijgt hij te maken met de Spaanse inquisitie, het ontluikende kapitalisme, het wonder van de drukkunst, een met piraten bezaaide zee, een continent verscheurd door godsdiensttwisten en dynastieke oorlogen. Maar bovenal mensen die honger lijden en in opstand willen komen: Joden in Toledo, Moren in Granada, de geuzen in Nederland – voor Atawalpa zijn het allemaal mogelijke bondgenoten waardoor het omverwerpen van het regime uiteindelijk een fluitje van een cent is.
|
|
|
|
|
Graham Swift: Hier zijn we
|
Brighton, 1959. Het theater aan het einde van de pier heeft sinds jaren niet zo’n goed zomerseizoen gekend. Ronnie, een briljante jonge illusionist, en Evie, zijn oogverblindende assistente, zijn de sterren van de show en zorgen avond aan avond voor volle zalen. Jack Robinson is de bij iedereen geliefde presentator, een geboren entertainer die de hele voorstelling draagt. Terwijl de zomer vordert, voltrekt zich buiten het zicht van het publiek tussen hen drieën een drama dat een schaduw werpt over hun succes en dat ieders leven ingrijpend en voorgoed zal veranderen. Een rijk en levendig, maar ook verpletterend verhaal – een meesterstuk van literaire tovenarij dat veel onthult over de menselijke conditie.
|
|
|
|
|
Judith Schalansky: Inventaris van enkele verliezen
|
‘Waarom voelen we pas op het moment dat iets onherroepelijk verloren is gegaan, wat het voor ons heeft betekend? Waarom kan iets wat verzwegen wordt zo’n macht uitoefenen? Waarom kan ik niets weggooien? Waarom lijken uitgestorven diersoorten, vernielde schilderijen en verbrande boeken me zo veel interessanter en begerenswaardiger dan alles wat nog wél bestaat?
|
Het waren vragen die in mij het verlangen opriepen om een soort catalogus van verliezen op te stellen, ja, een lijst van wat dingen waarvan we weten dat ze ooit bestonden, maar die er niet langer zijn.
|
Want iets wat verloren gaat, verandert van iets feitelijks in iets fictiefs. En daar komt het vertellen om de hoek kijken; vertellen is de poging om het wezen van wat er niet meer is voor de geest te halen.’ - Judith Schalansky
|
|
|
|
Verder verschenen onder meer de volgende nieuwe romans:
|
Koos van Zomeren: Omstandigheden
|
Isabel Allende: Bloemblad van zee
|
Pascal Mercier: Het gewicht van de woorden
|
Thomas Verbogt: Als je de stilte ziet
|
Patrick Modiano: Onzichtbare Inkt
|
Paolo Cognetti: Zonder de top te bereiken
|
H.M. van den Brink: Aurotra schrijft
|
|
|
|
|
|
Acht grote schrijvers op compact formaat, voor slechts €9,99 per deel.
|
|
De kleine Russische bibliotheek
|
Voor iedereen die kennis wil maken met de Russische klassiekers of een schitterend verhaal cadeau wil doen! Ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van Uitgeverij Van Oorschot verscheen recent: de Kleine Russische Bibliotheek.
|
De Kleine Russische Bibliotheek bevat onder andere de nieuwe vertaling van Dostojevski’s beroemde verhaal Ondergrondse notities. De mooiste verhalen van Paustovski werden samengebracht in Wilde rozen en andere verhalen. De andere titels in de reeks zijn Petersburgse verhalen van Nikolaj Gogol, De kapiteinsdochter van Aleksander Poesjkin, Eerste liefde van Ivan Toergenjev, De dame met het hondje en andere verhalen van Anton Tsjechov, De dood van Ivan Iljitsj van Leo Tolstoj en De Rode ruiterij van Isaak Babel.
|
|
|
|
|
|
Nan Shepherd: De levende berg
|
Klassiek, poëtisch meesterwerk over wandelen en leven in de bergen.
|
De Schotse bergwandelaar, onderwijzeres en dichter Nan Shepherd bracht haar leven door op zoek naar de essentie van natuur in de Cairngorms – een adembenemend mooie, maar onheilspellend ruige bergketen in de oostelijke Schotse Hooglanden. Haar levenslange zoektocht leidde tot het schrijven van deze klassieke bespiegeling over de bergen en onze fantasierijke relatie met die woeste wereld.
|
Shepherd schreef dit tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar liet het manuscript liggen, totdat het in 1977 werd gepubliceerd en direct werd erkend als een meesterwerk.
|
Voorwoord van Robert Macfarlane, nawoord van Jeanette Winterson, schitterend vertaling van Paulien Slot.
|
|
|
|
|
Jan Graafland: Groene genade
|
Een kaal stukje aarde was het, aan de rand van een industrieterrein in Zoetermeer, waar Jan Graafland begon als tuinman voor Weleda. Samen met zijn ploeg teelt hij er medicinale planten zoals kamille, brandnetel en goudsbloem voor de productie van geneesmiddelen. De tuin werd een levendige plek - niet alleen voor alle planten, maar ook voor de mieren, slakken, bijen en grotere bewoners van het groen. In een vijftigtal verhalen leidt de tuinman je rond door zijn tuin, vertelt hij over de planten, de dieren, opmerkelijke gebeurtenissen, zijn leermomenten en twijfels. Het zijn eerstehands tuinobservaties en -ervaringen. De waarneming is misschien wel het belangrijkste gereedschap van de tuinier, aldus de schrijver. Een rijk boek, doorleefd en met liefde geschreven.
|
|
|
|
|
De reislust van Jan Brokken komt tot uiting in dit rijk geïllustreerde boek, waar in twintig non-fictieverhalen steeds een plaats en een persoon, meestal een kunstenaar, centraal staan. Onder leiding van Brokken reist de lezer naar het Bologna van schilder Giorgio Morandi, het Venetië van een boekbinder en het Düsseldorf van beeldend kunstenaar Joseph Beuys. We bezoeken het Parijs van componist Erik Satie, het Vilnius van schilder en componist Mikalojus Ciurlionis en het Bilbao van architect Frank Gehry, ontmoeten Gustav Mahler in Amsterdam, de moeder van Italo Calvino in Cagliari en cellist Anner Bijlsma in Washington dc. In het meest persoonlijke verhaal neemt Brokken ons mee naar een schilderij van Meindert Hobbema, een jeugdliefde en Middelharnis. In Stedevaart brengt Jan Brokken zijn bevlogen vertelkunst en grote liefde voor kunst en cultuur tot een gloedvolle symbiose.
|
|
|
Atlas Contact – paperback
|
|
|
|
|
Marleen Stikker: Het internet is stuk
|
De begintijd van het internet was veelbelovend. Internetpioniers als Marleen Stikker hielpen het medium publiek toegankelijk te maken en vorm te geven vanuit democratische waarden. Maar de techreuzen wisten onze digitale omgeving volledig over te nemen en daarmee zelfs onze democratie en onze identiteit aan te tasten. We worden afgeluisterd, gestuurd, gevolgd, geleefd, en dat hebben we zelf laten gebeuren. Marleen Stikker onderzoekt wat er misging en hoe we die digitale soevereiniteit kunnen terugwinnen door de mens en niet de economie centraal te stellen, onze data te beschermen, en onze technologieën te doorgronden. We moeten de macht over ons digitale leven weer naar ons toe trekken. We hebben het internet stukgemaakt, we moeten – en kunnen! – het ook weer repareren.
|
|
|
|
|
Wat is waar - wat de feiten je vertellen of wat je wilt geloven? Wie ben je - een vrij individu, of zoek je houvast in de groep tegen de rest? Steeds beter weten we hoe de mens in elkaar steekt. We weten waarom we geneigd zijn in hokjes te denken, waarom we liever verbroederen met mensen die op ons lijken dan met vreemden. En ook hoe gemakkelijk mensen gemanipuleerd kunnen worden, via sociale media en door politici. Bas Heijne onderzoekt de twee grote obsessies van onze tijd: waarheid en identiteit. In een heldere stijl stelt hij de vragen waar het om gaat: hoe kunnen we solidair zijn in een wereld die steeds meer versplinterd is, waarin iedereen op zoek is naar iets groters en het algemeen belang het zo vaak aflegt tegen het eigenbelang? Mens/Onmens is een scherp, persoonlijk essay over hoe je mens kunt zijn in een gepolariseerde wereld.
|
|
|
|
|
|
Atlas Contact – paperback
|
|
Laura Starink: Post uit Rusland
|
Laura Starink beschrijft wat ze heeft zien veranderen in het land, maar wijst ze ook op de echo’s uit het gewelddadige verleden. Als slavist in Leningrad ontdekte Starink de Sovjet-Unie van Brezjnev als een land met twee gezichten: warm, open en grappig aan de keukentafel, maar hard, gesloten en huichelachtig in de buitenwereld. Tien jaar later deed ze als correspondent van NRC Handelsblad verslag van de perestrojka van Gorbatsjov. De Russen roken de vrijheid maar niemand voorzag dat de Sovjet-Unie uiteen zou vallen. Dat leidde tot armoede, chaos en criminaliteit. Nu bereist ze het Rusland van Poetin, die orde bracht door de autocratie te herstellen. In het gevecht tussen staat en burger trekt de laatste nog steeds aan het kortste eind. Dit boek is een lofzang op de eenling die het systeem weerstaat.
|
|
|
|
|
|
Ischa Meijer: Ik heb niks tegen antisemieten, ik lééf ervan!
|
Het leven van Ischa Meijer ging niet onopgemerkt voorbij. In zijn werk, waarin hij streed tegen hypocrisie en onwaarachtigheid, rekende hij genadeloos af met het verstikkende joodse milieu waaruit hij voortkwam. De eerlijkheid waarmee hij zijn omgeving beschreef werd door velen als schokkend ervaren, maar zorgde ervoor dat de naoorlogse generatie een stem kreeg. Tegenover de geheimtaal die er thuis gesproken werd, zette hij zijn eigen vocabulaire waarmee hij ‘de hele wereld te lijf ging om te demaskeren’. Zijn uitgangspunt: iedereen heeft iets te verbergen. Ronit Palache toont aan de hand van Meijers werk hoe hij zich in diverse gedaanten uitsprak over de oorlog en de joodse identiteit: als nietsontziend interviewer die anderen liet zeggen wat hij zelf niet kon verwoorden, als dichter, schrijver, verslaggever en als columnist, via zijn alter ego De Dikke Man. Een groot deel van deze teksten werd niet eerder in boekvorm gepubliceerd.
|
|
|
Arbeiderspers – paperback 540 p. – € 28,50
|
|
|
|
|
Rosa Luxemburg: Ik voel me in de hele wereld thuis
|
Moed, humor, een intens gevoel voor schoonheid, doorzettingsvermogen, kracht – dat zijn de eigenschappen van Rosa Luxemburg (1871–1919) die in het oog springen bij lezing van de brieven van deze dwarse denker. Luxemburg schrijft de brieven uit de gevangenis aan vrienden, strijdkameraden, geliefdes, bewonderaars. Ze laat een bijzonder veelzijdige persoonlijkheid zien die niet snel bij de pakken neerzit, integendeel: vaak moet ze anderen ervan overtuigen dat er hoop is, dat het goedkomt. Ze schrijft over dieren en bloemen die ze door de tralies waarneemt, over mooie herinneringen, over trouw en ze veegt vriendinnen die haar wat kwijnend voorkomen fel de mantel uit. ‘Toen ik haar brieven voor het eerst las, werd ik niet alleen getroffen door de poëtische zinnen en sprankelende stijl, maar ook door de menselijke betrokkenheid die eruit sprak.’ - Joke J Hermsen
|
|
|
|
|
Margot Dijkgraaf: Zij namen het woord.
|
Rebelse schrijfsters in de Franse letteren
|
Margot Dijkgraaf schetst de portretten van uitzonderlijke, schrijvende Franse vrouwen uit de 17e tot de 21e eeuw. Ze schrijven, ze spreken, ze gaan de barricaden op, ze doorbreken taboes, ze verleggen grenzen. En ze bieden inspiratie – door hun boeken, hun denkbeelden, hun daden of hun karakter. De vrouwen in dit boek heten Colette of Françoise Sagan, George Sand of Simone de Beauvoir, Madame de Staël of Maryse Condé. De een is grondlegger van de Europese literatuur, de volgende vecht voor de positie van de vrouw als schrijfster, weer een ander richt haar pijlen op onrechtvaardigheid en ongelijkheid of eist voor de niet-westerse stem een plek op in de literatuur. Allemaal zijn ze Franstalig, rebels, tegendraads. Schrijven is gevaarlijk – en hoe!
|
|
|
Atlas Contact – paperback
|
|
|
|
|
|
De poëzie van Antjie Krog is persoonlijk, zinnelijk en sterk geëngageerd. Haar stem is afwisselend woedend, kwetsbaar, hoopvol en radeloos. Deze tweetalige uitgave, een wereldprimeur, bevat haar jongste creatie: een mis over de breekbare aarde. Een mis die ons allen aangaat. Een hoogmis voor het universum. De Zuid-Afrikaanse Antjie Krog (1952) geldt al vele jaren als een van de groten van de hedendaagse literatuur. Die goede naam en faam dwingt zij af met haar fonkelende, virtuoze gedichtenbundels, maar ook met haar non-fictie, waaruit ze een persoonlijke keuze samenstelde ter gelegenheid van de haar als eerste niet-Nederlandse auteur toegekende Gouden Ganzenveer 2018: Hoe alles hier verandert. Maar liefst twéé keer ontving ze de prestigieuze Hertzogprys.
|
|
|
|
|
Hester Knibbe: Inzake dit huis
|
In Inzake dit huis verwondert Hester Knibbe zich over de tweekamp tussen de hang naar een solide thuis en de wens uit te breken. Ze buigt zich over de liefde, over behouden en loslaten, macht en onmacht. Ze beziet nieuwsgierig de wereld om haar heen en het eigen lichaam, de mens als falende god en aanbidder ineen. Ze vraagt zich af hoe het is om met een handicap in het leven te staan en peilt de gewaarwording durend op weg te zijn. En dat alles doet ze in een kloeke, zorgvuldig gecomponeerde bundel die als vanouds barst van een uitgebalanceerde lyriek.
|
|
|
|
|
|
Matthew Forsythe – Pokko heeft een trommel
|
- Dynamisch en rijk geïllustreerd stapelverhaal - Over samen muziek maken en je eigen ritme volgen - De droge humor in dit prentenboek doet kinderen en volwassenen gniffelen. Een grappig prentenboek over muziek en doorzettingsvermogen. Pokko woont met haar rustige ouders in een rustige paddenstoel in een rustig bos. Alles verandert als Pokko een trommel krijgt. Pokko’s ouders worden gek van haar getrommel en haar vader stuurt haar naar buiten. Als Pokko eerst zachtjes, maar dan steeds luider begint te spelen, wordt ze al snel gevolgd door een lange stoet dieren die muziek spelen of van muziek houden …
|
|
|
|
|
Laura Knowles: Het begint met een zaadje
|
Hoe is het mogelijk dat een klein zaadje het begin van zo'n grote boom kan zijn? Reis mee door de seizoenen en de jaren en zie hoe een zaadje eerst verandert in een klein boompje, en uiteindelijk in een machtige boom met takken en wortels die de hele pagina vullen. Gaandeweg komen er steeds meer dieren in en om de boom wonen, zoals eekhoorntjes, konijntjes, vlinders en uilen. Ontdek hoe een klein zaadje uitgroeit tot een dierenparadijs in dit informatieve verhaal dat kinderen zal raken met rijm en een eenvoudige maar betoverende boodschap van leven en groei. Dit prachtig uitgevoerde prentenboek heeft een omslag met goudfolie. Het binnenwerk is gedrukt op textuurpapier en de illustraties zijn gemaakt met een speciale etstechniek.
|
|
|
|
|
Ties heeft een probleem. Tenminste… dat vinden de meeste mensen. Ties vindt dat niet: hij heeft een vriend. Gozert. De tofste, leukste, stoerste, coolste vriend die je je kunt voorstellen. Alleen is Ties de enige die Gozert ziet en hoort. En de plannen van Gozert zijn zo fantastisch dat Ties erdoor in moeilijkheden komt… Ties’ ouders willen dat Gozert verdwijnt en nemen een ingrijpende beslissing. Maar Ties wil helemaal niet van Gozert af. Wat moet hij doen?
|
|
|
|
|
Tot ziens in de Haagse Boekerij!
|
|
|
|
|
|
|