|
|
van woensdag 12 maart tot en met zondag 23 maart is het boekenweek!
|
Voor deze feestelijke 90ste editie van de Boekenweek is er anders dan andere jaren een schrijfwedstrijd gehouden. Van de 149 ingezonden novelles is een winnaar gekozen:
|
De krater, dit is geschreven door Gerwin van der Werf.
|
Bij besteding van € 15 aan Nederlandstalige boeken krijgen lezers deze novelle als geschenk van de boekhandel.
|
Elk jaar heeft de boekenweek een thema, dit jaar is het: Je Moerstaal. En als het thema taal is, wie vraag je dan om het essay te schrijven? Paulien Cornelisse natuurlijk. Het essay heeft de titel: Hèhè en is te koop voor € 5,25.
|
|
|
|
|
Gerwin van der Werf - De krater
|
Ik begreep niet dat een ruimtesonde vijfentwintig miljard kilometer kon reizen in een halve eeuw, en dat wij om de haverklap moesten tanken en niet eens meer thuis zouden komen.
|
Eden is met haar twee broers op weg naar een meteorietkrater, ergens in Duitsland. Ze heeft een missie: haar jongste broer redden. Benjamin heeft een depressie, Johnny een rijbewijs. Benjamin weet alles van sterren en meteorieten, Johnny weet de weg – hopelijk. En Eden? Die zit ertussenin. Altijd ertussenin.
|
|
|
|
Paulien Cornelisse - Hèhè
|
Over wat we zeggen zonder dat we het doorhebben
|
In Hèhè onderzoekt Paulien Cornelisse de essentie van de Nederlandse taal. Ze neemt woorden onder de loep die we voortdurend gebruiken zonder dat we ons ervan bewust zijn. Wat bedoelen we met woorden als ‘even’, ‘gewoon’ en ‘soms’? En wat zeggen ze over ons? Met humor en enthousiasme stort Paulien Cornelisse zich op deze bijzonder gewone woorden, culminerend in een diepgravend onderzoek naar het woord ‘hèhè’.
|
|
CPNB - paperback
64 blz. - € 5,25
|
|
|
|
Chris de Stoop - De Damiaanhoeve
|
Daar waar Nederland op zijn smalst is en België op zijn breedst, aan de oevers van de Maas, daar ligt de eeuwenoude Damiaanhoeve als een eiland in de winterbedding. Maar de baggermolen die het hele gebied moet ontgrinden komt altijd maar dichterbij. Als alle grind eruit is, wordt het natuur- en overstromingsgebied.
|
Wanneer Bert, de laatste bewoner van de uiterwaarden, op een zomeravond thuiskomt, brandt de hoeve af en sleept hij zijn zieltogende vrouw naar buiten. Uit de autopsie blijkt dat de erg geliefde en geëngageerde Gerty gruwelijk vermoord is. De verwoeste Damiaanhoeve krijgt wat later ook nog de‘waterbom’ over zich heen. En nog wil Bert niet wijken.
|
|
|
|
|
Kees 't Hart - De rode olifant
|
Een expert op het gebied van winkel- en warenhuismanagement krijgt de financieel aantrekkelijke opdracht om de mogelijkheden te onderzoeken voor de oprichting van een warenhuismuseum in Den Haag, in het prachtige kantoorgebouw De Rode Olifant vlak bij het Malieveld. Tegelijkertijd krijgt hij weer contact met een oude schoolvriendin die gespecialiseerd is in standbouw voor grote vakbeursexposities in het duurdere segment. Zijn onderzoek brengt hem naar een internationale autotentoonstelling in Parijs en naar Minneapolis, waar in het Walker Art Center een Andy Warhol-kamer is ingericht met diens jeugdwerk De Warenhuis Droom. Terug in Nederland begint hij zich af te vragen of er kapers op de kust zijn.
|
|
|
|
|
Blauw of de kleur van blijdschap
|
Onverwacht stuurt zijn baas de weinig ambitieuze Egbert Klein op missie naar Mongolië. Hij moet de inwoners van het uitgestrekte land overtuigen van de ongekende duurzame mogelijkheden die de wind en de leegte bieden. In Ulaanbaatar verandert hij noodgedwongen in een avonturier met een rolkoffer.
|
Blauw of de kleur van blijdschap gaat over verlies en hunkering, over jezelf tegenkomen, juist wanneer je er niet naar op zoek was.
|
|
|
|
|
Alicja Gescinska - De gezichtslozen
|
In 2019 brengt Mona enkele weken door in Beiroet om daar te werken aan een nieuwe reportage. Op zoek naar beelden die haar sterken in haar roeping als kunstfotografe vindt ze onverwachts vriendschap bij Ruba, Juhaina en de Palestijnse Suhaila. Wanneer Suhaila Mona meeneemt naar de plek van haar geboorte – het vluchtelingenkamp waar haar moeder nog steeds woont – zal niets nog hetzelfde zijn. In de vriendschap die zich ontvouwt leert Mona anders te kijken naar de wereld en zichzelf, en naar dat wat de vier vrouwen bindt: het diepe verlangen om hun eigen leven te leiden.
|
|
|
|
|
Judith Koelemeijer - De redding
|
Op een koude winteravond belandt de zeventigjarige Leah met haar auto in de Haarlemse Leidsevaart. Hoewel de kade al snel vol mensen staat, doet niemand iets. Tot grote frustratie van de jonge studente Mirjam, die wanhopig zoekt naar een manier om redding te bieden. Ze kan toch niet voor haar ogen iemand laten verdrinken?
|
Jaren later kijken de twee vrouwen terug op Leahs 'tewaterlating' - een gebeurtenis die hun beider levens voorgoed veranderde. De redding is een waargebeurd, troostrijk verhaal over lot, toeval en kwetsbaarheid, over redden en gered worden en over de ultieme vraag: wat zou jij doen voor een mens in nood?
|
|
|
|
|
Sandro Veronesi - Zwarte september
|
Zwarte september vertelt het verhaal van de twaalfjarige Gigio Bellandi in de zomer van 1972, aan de noordwestkust van Toscane. Hij ontdekt muziek, boeken, liefde, maar zijn onschuld wordt bruut verstoord door een tragische gebeurtenis. Rond Gigio vermengen slachtoffers en daders zich als onvergetelijke Veronesi-personages: zijn vader de waterrat, zijn moeder de leeuwin, zijn moedige zusje, en de twee die het meest van belang zijn voor zijn plotse bloei: zijn mysterieuze oom Giotti, en Astel Raimondi, het meisje met vlechtjes ‘zwart als zwarte onyx’ dat erin slaagt het onuitwisbare stempel van de liefde op hem te drukken. Een halve eeuw later overdenkt Gigio zijn leven.
|
|
|
|
|
Bij Querido zijn de afgelopen jaren mooi verzorgde uitgaves verschenen van de vorig jaar overleden Albanese schrijver, Ismael Kadare. Kadares werk speelt zich vaak binnen een historische context af. Centraal in zijn werk staan de legenden en balladen van de Balkan, die van Albanië in het bijzonder, in navolging van de epen van Homerus, waarnaar Kadare ook regelmatig verwijst. Motieven die in zijn boeken terugkeren zijn bloedwraak, afgunst en geruchten en op deze manier kon hij indirect het stalinistische bewind in Albanië bekritiseren.
|
|
|
|
|
|
Godfried Bomans bereikte met Pieter Bas en Erik of het klein insectenboek een groot lezerspubliek. Door columns in de Volkskrant en bijdragen aan Elseviers Weekblad nam zijn bekendheid nog toe. Maar zijn medewerking aan tal van televisieprogramma’s bracht hem de meeste roem. Miljoenen Nederlanders en Vlamingen waren gecharmeerd van zijn humor, milde ironie, ontregelende op treden en bedachtzame wijsheid. Legendarisch werd zijn moeizame verblijf op het onbewoonde eiland Rottumerplaat.
|
Gé Vaartjes schreef het fascinerende levensverhaal van deze rusteloze man, die levenslang vocht tegen angsten en schuilplaatsen zocht bij enkele goede vrienden en ettelijke vrouwen. Hij tekent Bomans als een man die doorlopend twijfelde aan zichzelf, maar de problemen van zijn tijd scherp wist te duiden.
|
Vleugelman is een monument voor een schrijver – en schetst een genuanceerd beeld van de gecompliceerde mens erachter.
|
|
|
|
|
Privédomein 331 De schrijfster en de nachtegaal Briefwisseling 1839-1849 George Sand & Pauline Viardot
|
Heel Europa werd door operazangeres Pauline Viardot – de Callas van haar tijd – veroverd met haar fabelachtige stem: van Madrid tot Londen en van Wenen en Berlijn tot in Sint-Petersburg, maar aanvankelijk werd ze niet gewaardeerd in eigen land. De vrijgevochten George Sand spoorde haar aan door te gaan tot ook Parijs naar haar zou hunkeren, wat uiteindelijk gebeurde. Deze levendige correspondentie geeft niet alleen een boeiend beeld van het muzikale en culturele maar ook van het politiek-maatschappelijke en dagelijkse leven en van de hele entourage rond de schrijfster en ‘de nachtegaal’.
|
|
|
De Arbeiderspers - paperback
|
|
|
|
|
Ariana Harwicz - Het geluid van een tijdperk
|
Met Het geluid van een tijdperk (El ruido de una época), een fragmentarische tekst die dicht in de buurt komt van een essay, neemt Ariana Harwicz een standpunt in over oude debatten die, vaak en gedurende lange perioden, weer oplaaien in de literaire en artistieke scene van onze taal: het onderscheid tussen de auteur en zijn werk; de sanering van kunst, de dringende noodzaak voor schrijvers om zich te houden aan ‘gerechtvaardigde doelen’ om als zodanig erkend te worden, naast andere afgeleide fenomenen zoals de zogenaamde ‘annulering’ en de maar al te bekende ‘redactionele marketing’. Ariana heeft al deze factoren in het vizier. Ze zijn erop gericht de schrijver te domesticeren zodat hij niet beledigt, niet waagt, niet stoort; kortom, zodat hij een publiek opbouwt dat hem neerzet als een professionele schrijver, met zijn ogen niet gericht op zijn werk, maar op de markt.
|
|
|
|
|
Aaf Brandt Corstius - Ik ga tóch iets zeggen
|
In haar slimme, grappige nieuwe boek belicht geliefd columnist Aaf Brandt Corstius de taal van de Tweede Kamer in al zijn eigenaardigheid.
|
De Tweede Kamer heeft iets van een theater, en het vragenuur is een voorstelling. Aaf Brandt Corstius zit erbij en noteert woordenwisselingen, akkefietjes, lachsalvo’s, misverstanden, taalvondsten en soms een ontroerend moment. Van lentekriebels tot wolven, van de moeflonsjaal van Caroline van der Plas tot de gedichtenkeuze van Martin Bosma: alles komt voorbij.
|
Juist in dit ene uur van de week komen er in de Kamer zaken aan bod die de gewone mens nogal bezighouden: waarom dreigen bingoavondjes illegaal te worden, en is een fatbike wel een goed idee? Naast de kleine, menselijke problemen worden de grootste kwesties behandeld – oorlog, uitbuiting, armoede en ziekte.
|
|
|
|
|
Voor het eerst in hun geschiedenis bundelen het Van Gogh Museum en het Stedelijk Museum Amsterdam hun krachten voor één grote tentoonstelling over een van de belangrijkste kunstenaars van onze tijd: Anselm Kiefer. Hierbij hoort natuurlijk ook een mooie catalogus.
|
Karl Ove Knausgård zocht Anselm Kiefer op, sprak hem uitvoerig en volgde hem naar de bronnen van zijn kunst: het bos en de rivier van zijn jeugd. Hoe combineert hij in zijn werk brute esthetiek met overdonderende beladenheid?
|
|
|
|
|
Tentoonstellingscatalogus - gebonden
|
|
|
|
|
In Nieuw Parijs: van Monet tot Morisot zie je hoe de stad middenin de negentiende eeuw verandert in de plek die we nu zo goed kennen maar nooit helemaal vat op krijgen. Kijk door de ogen van de impressionisten: Monet, Manet, Renoir, Degas, Bazille, Caillebotte, Cassatt en Morisot en laat je meevoeren in de luchtballon van Felix Nadar. Of het nu komt door de stralende pracht of de altijd aanwezige onrust, Parijs verleidt ons steeds weer.
|
Tot 9 juni is deze tentoonstelling te zien in het Kunstmuseum in Den Haag
|
In Verscheurd Parijs vertelt Sebastian Smee het verhaal van het ‘verschrikkelijke jaar’ van Parijs door de ogen van de impressionisten. Centraal daarbij staat de relatie tussen grondvester Édouard Manet en Berthe Morisot, de meest vooraanstaande vrouw binnen de nieuwe stroming. In een levendige en gedetailleerde vertelling portretteert Smee de veranderende overtuigingen in de kunstwereld en onthult hij hoe de spanningen en chaos die het Beleg en de Commune van Parijs met zich meebrachten een fundamenteel effect hadden op het ontstaan van de moderne kunst.
|
|
|
|
|
Tentoonstellingscatalogus - gebonden
|
|
|
|
|
|
|
|
|